søndag den 4. december 2011

Gingerbread house 2011 - the baking...

Hus som dette har mange navne; Gingerbread -, Peberkage -, Honningkage -, ja selv Småkage hus. Hvilke der mere rigtigt end forkert ved jeg ikke. For mig vil det altid være et Gingerbread House, jeg er åbenbart ret så amerikansk på det punkt.

Som lovet igår, er her første step til hvordan mit hus kommer til live. Resten føler nok forhåbentlig i morgen.



Starten er meget enkel, en masse sukker og smør, plus en smule mel til at klistre det hele sammen. Det giver et kage-hus, udformning og detaljer.



I en gryde smeltes smør, brun farin, mørk sirup, honning sammen til en ensartet masse, med hele tiden omrøring så sukkeret ikke brænder!

Honningkagehus opskrift

500 g smør
400 g brun farin
 200 g mørk sirup
150 g honning

1,2 kg hvedemel
3 spsk bagepulver
2 spsk stødt ingefær
2 spsk stødt nelliker
2 spsk kanel



I en anden skål, blandes de resterende ingredienser sammen, inden sukker-smør dumpes ned i og røres godt sammen, hvis den ikke samler sig, kan der tilføjes et par skefulde vand.



Udstyret jeg havde med til en start. Skabelonen, udstiksforme med små hjerter, krymmel og sprøjeposer o.s.v.  
Hvis du ikke har lavet en skabelon til dit eget hus, kan jeg anbefale dette fra Martha Stewart, hun har også nogle fantastiske opskrifter ud over det.


Rul dejen ud til ca 3-4 mm tykkelse på pladen som den skal bages på, da den er meget svær at flytte efterfølgende. 


Detaljerne laves, også fra den skabelon jeg har lavet. Døren her har jeg lavet en smule større, da den skal limes indevendigt af huset.



Detaljer kan risses ind i dejen inden den bliver bagt, da det holder faconen ret så godt. På døren har jeg lavet små riller som en træ-dør.


Forsiderne er færdigbagt ved 200 grader i 12 minutter, hvor små ting kun er bagt i 8 minutter.
Siderne er desuden "pyntet" med en smule linsedej, som er rullet ganske tyndt ud og lagt ovenpå dejen og bare bagt med. Det giver flotte kontraster.


Flormelis kommes i en tykbundet pande. Jeg havde ikke en pande, så måtte nøjes med en skål, hvilket er ret så upraktisk når jeg skal dybbe større ting. Varmes op til det er flydende karamel.


De små dele samles med den varme sukker! Pas på! Det er voldsom varmt, og giver de ondeste brændsår.


De større ting skæres til med en brød-kniv, hvis dejen har givet sig for meget, ellers kan det være svært at få huset til passe sammen.



Siderne limes sammen med den varme karamel. Jeg har en spand stående til at holde husets side, indtil sukkeret er blevet koldt. Sukkeret kan hele tiden genvarmes hvis det bliver for hård.

Fortsættelse følger....

1 kommentar: