torsdag den 23. februar 2012

Brooklyn blackout

Total inspireret af ChokoladeStine, har jeg kaste mig ud en Brooklyn Blackout med et katastrofal resulatet! Jeg ved ikke hvad der gik galt, men galt gik det.
Jeg fulgte (næsten) Stines opskrift, måske jeg bare har været en smule distræt igår.

Broolyn Blackout, men flydende indre... Hmm...


Bare for at gøre det helt klart: Opskriften er der INTET GALT MED! Det var simpelt bare mig hvor det gik helt skævt. Alligevel får du den lige hvordan den burde laves.

Brooklyn Blackout


Kagen
100 g smør temperet
250 g sukker
2 æg
1 tsk vaniljesukker
50 g kakao
1 tsk bagepulver
½ tsk natron
175 g mel
1½ dl sødmælk
1 spsk eddike

The Filling
500 g sukker
125 g kakao
6 spsk maizena
75 g smør
4 dl vand (Stine skriver 6, men her var jeg åbenbart på tværs)
Yderligere 1,25 dl vand til majsstivelsen



Man STARTER med at lave glasuren, da den skal nå at blive HELT kold inden brug. Det nok her det gik galt, jeg har været for utålmodig.



Jeg har lært på grundforløbet som konditor, at man altid skal opløser kakao i vand inden man røre det i resten, på den måde ungår man klumper. Så jeg rørte 4 dl vand i kakaopulveret til det blev en tyk grød. Så snart alle kakao-klumper var fuldstændig udrørt, tilføjede jeg sukkere og vanilje hvor det så bliver fuldstændig flydende igen. Intet mere vand tilføjet.



Satte det over varmen og bragte det i kog, imens jeg rørte rundt for ikke at brænde bunden.

(*glemt billede*)

Maizena og det restende vand blandes sammen og blandes sammen med kakao under omrøring til det koger op. Koges til den er meget tyk (ja her var jeg for utålmodig, og kogte den ikke nok ind)

(*glemt billede igen*)

Gryden tages af varmen og smøres røres i. Hældes i en skål og dæk overfladen med film, helt ned på selve cremen og stil den på køl til den er helt afkølet og tyk.

Så skal kagen bages.



En lille springform på 20 cm beklædes med bagepapir. Jeg smider bagepair i bunden og klemmer det fast med spring-formen, resten af formen lige får en gang smør i siden.



Det bløde smør og sukker røres lyst luftigt i maskinen, inden æggene kommes i et af gangen. Det hele skal have rum temperatur, ellers vil det skille. Æggene kan evt kommes i varmt vand 15 min før de skal bruges, så det lune.



Lad det hele røre sammen ved laveste hastighed omkring 5 minutter, så det bliver luftigt og cremet at se på.



De tørre ingredienser blandes sammen i en skål, og de skiftevis hældes sammen med mælken i sukker-smør blandingen. Rør den lige sammen og kom den så i den 20cm springform. Bages ved 175 grader i 45 minutter.



Når kagen er bag og helt afkølet, deler du den i 3, og skære toppen af, så du har 3 lige flade bunde. Toppen skal bruges til krummerne som skal udenpå kagen.



Kakao-Cremen piskes let igennem når den er kold - husk at være KOLD, eller skiller den, som min gjorde! - inden den fordeles imellem de tre lag og kagen smøres op med den også.



Toppen af kagen kommes lige i en food-processor og får en *WROM WROM* så det er den fineste kagesmulder, som kagen så dækkes med.



Jeg kan fortælle at dagen nu er ganske spiselig og smager (måske nok) som den skal. Halvdelen er fortæret og her dagen efter, hvor cremen har sat sig, så selvom den ikke er helt køn smager den godt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar