lørdag den 2. april 2011

Chokoladefordrag i Sorø

Chokolade igen... Ja jeg kan lige så godt sige det, jeg har spist chokolade igen!

Min svigerfar var fyr og flamme, da han hørte en lokal chokolade-kunstner skulle holde fordrag på Sorø bibliotek, nemlig "Chokoman" Jørgen Gornitzka - som jeg også havde fornøjelsen af at møde på ChokoladeFestival 2011.


Jørgen lagde ud med at dele chokolade ud, og give en forklaring på billig og dyr chokolade. Vi fik smagsprøver fra Valerona, Toms og Maribou, samt forklaring på hvorfor de er forskellige, med fedtstoffet der er brugt deri, til ristning af bønnerne, og hvad de gør for chokoladen endelig resultat.


Senene mens han lærte os alle om temperering af chokolade, samt lavede fyldte chokolader, fortalte han også om sundheden af at spise mørkt (og kun mørkt!) chokolade. Det godt for hukommelsen, kolesterolsænkende, godt for huden med kakao-smørret, og at chokolade gav fastere bryster (!?!?( øv øv øv... Jeg burde have ung-pige bryster hvis dette var sandt - ellers bør jeg bare spise mere chokolade))


En super smart ting Jørgen havde med sig, var en ske med indbygget termometer, det må jeg altså eje... Normalt har jeg lært at temperer chokolade uden termometer, men det andet var altså smart! Til slut rundede vi af med han åbnede ovre i hjørnet og solgte ud af sine chokolader...

Alt i alt en ret så hyggelig aften sammen med sviger-mekanikken og kæreste!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar